ترامپ

یک روزنامه اماراتی در سرمقاله امروز خود با بیان اینکه امارات دشمنی با ایران ندارد، بار دیگر خواسته‌های ابوظبی برای حضور کشورهای عربی خلیج فارس در هر توافق احتمالی با ایران را تکرار کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه اماراتی «الخلیج» (منتشره در امارت شارجه) در سرمقاله امروز شنبه، بار دیگر خواسته‌های ابوظبی برای حضور در هر توافق احتمالی با ایران را مطرح کرد اما با لحنی به ظاهر غیرخصمانه و آرام که در برهه کنونی در رسانه‌های محور سعودی اماراتی کم‌سابقه است.

بیشتر بخوانید:

تبعات خروج نظامیان امارات از یمن برای عربستان

این روزنامه اماراتی در این مطلب با تیتر «ارکان حل‌وفصل [سازش] با ایران»، کشورهای عربی خلیج فارس را «دوستدار صلح»، «خواستار ثبات، امنیت و شکوفایی» که «دشمن کسی (از جمله ایران) نیستند»  و ایران را «مداخله‌کننده در امور دیگر کشورها»، کشور غیرعادی و نقض‌کننده قوانین بین‌الملل و اصول هم‌جواری معرفی کرد و نوشت «امارات مثل دیگر کشورهای عربی خلیج [فارس] هیچ دشمنی با ایران ندارد و خواستار آزار آن هم نیست».

الخلیج در پوشش این لحن دوستانه همه اتهامات همیشگی عربستان سعودی و امارات را تکرار کرد و نوشت:‌ «در پی بحران برنامه هسته‌ای ایران و دخالت ایران از طریق بازوهایش در امور کشورهای همسایه و در سایه تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا، قطعا کشورهای خلیج [فارس] از جمله امارات، دنبال تشدید وضعیت [با ایران] نیستند. کشورهای خلیج [فارس] هر تلاشی منطقه‌ای یا بین‌المللی برای کاهش شدت تنش طرفین را تا جایی که به نقطه آغازی برای مذاکرات با هدف حل مقبول بحران کنونی برسد، به طوری که از اثر تهدیدهای منطقه و دنیا بکاهد و ایران را کشوری عادی و متعهد به قانون بین‌الملل و قواعد حسن هم‌جواری قرار بدهد، حمایت می‌کنند».

الخلیج افزود، «کشورهای خلیج [فارس] همیشه خواستار صلح بوده‌اند و برای ثبات، امنیت و شکوفایی تلاش کرده‌اند. این کشورها متعهد به قانون بین‌الملل هستند و با کسی دشمنی ندارند و هیچگاه از نقش خود به عنوان بخشی از منظومه بین‌المللی، از حضور در محافل و نشست‌های با هدف صیانت از امنیت و صلح به عنوان هدفی که همه امت‌ها برای آن تلاش می‌کنند شانه خالی نکرده‌اند».

این روزنامه در ادامه، تنش اخیر بین آمریکا و ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران را به خصوص بعد از حادثه برای چهار نفتکش‌های در آب‌های امارات و دو نفتکش دیگر در دریای عمان و اقدام ایران به سرنگونی پهپاد آمریکایی، نیازمند تحرک بین‌المللی برای جلوگیری از پیامدهای آن دانست و نوشت: «کشور امارات مثل دیگر کشورهای خلیج [فارس] دشمنی با ایران ندارد و خواستار آزار آن هم نیست. ایران کشوری همسایه و بخشی از منطقه و دارای تاریخ مشترک با آن است. اما ما از آن می‌خواهیم که مثل یک کشور [عادی] عمل کند نه انقلاب [کشوری انقلابی] و از دخالت در امور دیگران دست بردارد و علیه آنان تهدیدی نباشد. بر همین اساس باید سازشی سیاسی با ایران حاصل شود؛ سازشی روشن، صریح، بدون پیچیدگی و ابهام که بنیان‌گذار روابطی جدید همراه با احترام متقابل باشد».

 الخلیج در ادامه با ذکر چهار مورد، چهار خواسته ابوظبی را که پیشتر هم بیان شده بود، تکرار کرد و آن را «اصول بدیهی» نامید که طبق ادعایش، هر سازش و توافق احتمالی در آینده باید آن را مد نظر قرار دهد.

به ادعای الخلیج این چهار مورد به این قرار است؛ «اول؛ برنامه هسته‌ای ایران باید مطلقاً صلح‌آمیز و در چارچوب توافقی روشن و شفاف بدون هرگونه بند مشکوکی باشد. این برنامه باید تحت بازرسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی باشد. دوم؛ برنامه موشک بالستیک ایران، برنامه دیگری است که باید بخشی از مذاکرات باشد، چرا که این موشک‌ها تهدیدی برای امنیت منطقه است. سوم؛ سلامت تردد و سیاست منطقه‌ای ایران باید بخشی از توافق باشد. چهارم؛ کشورهای خلیج [فارس] باید در هر توافق جدیدی شریک باشند، چرا که اساساً ذی‌ربط هستند و نباید کشور دیگری نماینده آنان باشد یا نقش آنان را بگیرد».

اوایل خردادماه گذشته نیز مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی شبیه این خواسته‌ها را به عنوان شروط کشورهای خلیج فارس برای گفت‌وگو با ایران خواستار شده بود اما برخی کاربران در فضای مجازی مثل توییتر او را به تمسخر گرفتند (جزئیات بیشتر).

مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی، ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را «اشغالگری» نامید و با دخالت در برخی امور داخلی ایران، شروط را اینگونه بیان کرد:‌ ۱- توقف ادبیات تهدیدآمیز. ۲- توقف دخالت در امور منطقه. ۳- پایان اشغالگری جزایر امارات. ۴- توقف برنامه هسته‌ای و موشکی ۵- توقف حمایت از شبه‌نظامیان تروریستی. ۶- توقف استفاده از نام خلیج فارس.

در آن زمان، خانم «شیخه قاسم» استاد رشته فلسفه دانشگاه کویت در واکنش به این خواسته مشاور پیشین ولی‌عهد ابوظبی با یادآوری شروط ریاض برای قطر، این خواسته‌ها را به نوعی ریشخند کرد و در پاسخ نوشت: نام خلیج فارس در منابع قدیمی موجود است آقای دکتر و خودتان هم می‌دانید. فکر می‌کنم این شروط نشدنی شبیه همان شروط [ریاض و ابوظبی] برای قطر است. البته ما [برای همه] صلح آرزو می‌کنیم.

کاربری عُمانی به نام دکتر «محمد الراشدی» در پاسخ به این مقام سابق اماراتی نوشت: شرط را قدرتمندان می‌گذارند [نه طرف ضعیف].


 

تصویر سرمقاله روزنامه الخلیج

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    3 0
    غلط زیادی خورده.....
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    23 1
    یه جوک هست میگه یه ادم قوی هیکل یه معتاد پیزوریو میزنه زمین و میشینه روش معتاده در اون وضعیت که تقلا میکرده دکمه پیراهن مرد قوی هیکل به دستش میاد و بش میگه بگو شکر خوردم تا ولت کنم! قضیه امارات پیزوریه
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    12 1
    سرتاسر دروغ است آیا عربستان و امارات باعث خون ریزی و کشتار مسلمانان و مردم بی گناه در سوریه, یمن, عراق و شمال آفریقا خصوصا در لیبی نبودند و آیا اینها با ایجاد پایگاه های دشمنی در جیبوتی و اتیوپی و سومالی دخالتهای خود در امور دیگر کشورها را افزایش ندادند؟ اینها نتوانستند غلطی کنند و هر آنچه که خودشان انجام می دهند را به ایران نسبت می دهند ایران در هر جائی که عربستان و امارات و آمریکا و امثالهم تروریست را پرورش دادند با تروریستها جنگید و الحمد لله رب العالمین تروریستها را نیز بحول و قوه الهی و با همکاری همپیمانان خود از بین برد مرگ بر سعودی مرگ بر امارات مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
  • رضا IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    9 1
    نگاهی بنام سرزمین شما نشان میدهد حتی حکومتی واحد ندارید کشوری پراکنده و پر از اختلاف امارات ..مدتی با دلارهای نفتی مردم مسلمان خود کشورهای اسلامی را به آتش کشیدید از سوریه عراق یمن لیبی سودان و سومالی ونیجریه صدها هزار انسان مسلمان را کشتید و حالا نه از برای رضای خدا و توبه.بلکه بدلیل ترس از دست دادن همه دلارهایتان وبیهوده بودن این راه شیطانیتان سر افکنده وخسته ووامانده بدنبال راه برون رفتی از وضع اسف بارتان میگردید شما باید قول بدید دوباره این راه را از سر نخواهید گرفت شما باید خلع سلاح شوید وتن به کنترل و نظارت ایران بدید ای ذلیل کننده گان سرزمینهای اسلامی با چه جراتی برای امید کشورهای اسلامی شرط تعیین میکنید ؟ بزودی بیشتر خوار و ذلیل خواهید شد
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    11 1
    آمریکا از طریق مزدورش بیانیه صادر کرده
  • وحید IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    17 1
    متقابلا شروط ایران برای امارات ۱.قطع رابطه با رژیم صهیونیستی که در سدد نابودی اسلام و منطقه است ۲. عدم حمایت از تروریست پروری ۳. عدم حمایت تطمیع و تجهیز از تروریستهایی که به ایران حمله میکنند ۴.عدم استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس ۵.توقف دخالت و سرمایه گذاری بر خلاف جریان در امور کشورهای منطقه۶. عدم تهدید ایران ۷.عدم همراهی با امریکا در تحریم ایران ۸. هزاران سال ایران حاکم مطلق خلیج فارس بوده و جزایر آن نیز متعلق به ایران است اگر اعرابی در آن ساکن شده اند نشانه مهمانوازی ایران بوده نه اینکه آنها مالک آن شده باشند و آن اعراب ایرانی شده اند جزایر عربی نشده۹.و...
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    9 3
    همش دوسانت کشورداره ببین چه روئی داره چرا زبون اینارو دو رسرشون گره نمیزنین تا دیگه اینطورزبون درازی نکنن
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    7 4
    غلط زیادی!!! اول اینکه برنامه هسته ای ایران به کشورهای قطره ای چون شما و حتی بزرگترش هم هیچ ربطی نداره دوم: اگر ما موشک بالستیک داریم شما هم انبار بزرگی از جنگنده های به روز و پیشرفته جهان رو در اختیار دارید سوم: اینکه شما در امنیت هستید اگر فاحشه گری سیاسی رو ترک کنید و از یوغ غرب بیرون بیایید چهارم: بزرگتر که با کوچکترش توافق نمی کنه بلکه از باب بزرگی به شما که ولد نامعین دارید با دید ترحم نگاه می کنه. ضرب المثلی هست که میگه: سگ زیر سایه دیوار خوابیده فکر می کنه سایه خودشه! حالا شما هم زیر سایه تبر اربابانتون خوابیدید و ..... غافل از اینکه روزی اون تبر روی گردنتون خواهد افتاد!!!!!!!!!!1
  • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    11 1
    عین سگ از ایران می ترسند و وعین سگ از ترس ایران زبونشون افتاده بیرون از دهنشون و زوزه مظلومانه سر میدن تا دبی که قلب تپنده اماراته یک موشک نخوره که اگراینطوربشه امارات سقوط می کنه و من در عجبم چطور دوبار ملاقات رده های بالای اماراتی با ایران رو ذکر نکردن که برای التماس و پابوسی ایران اومدن و ایران بهشون محل سگ نداد و رفتن به پای روس ها افتادن تا ایرانی ها رو مجاب به این کار کنن. امارات و بحرین جزء جدایی ناپذید ایران هستش و انشالله به آغوش ایران بر می گرده. از تمام سگ ها معذرت می خوام که این دزدان بادیه نشین رو به اون ها لقب دادم ؛ حلال کنید.
  • خلیج فارس IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    8 1
    خوب بود یک نفر به اینها بگه اول شما خلیج فارس رو درست ادا کنید تا بدانیم چه کسانی اول دست پیش را در صلح و رعایت قوانین بین الملل دراز می کنند.
  • امير IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    1 1
    سلام ترجمه دقيق نشده. تسويه به معني حل و فصل نيست . مقاله در روزنامه هم موضع رسمي دولت نيست. اتفاقا متن هم خيلي مغرورانه و از موضع فاتحانه افاضه مي كنند.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    3 0
    به سلامتی.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    6 1
    یک مشت شکم گنده که توسط انگلیس و امریکا بر کشورهای مسلمونا حاکم شده اند و شبانه روز مشغول خیانت هستند دم از قانون و صلح میزنند. واقعا خنده داره
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    10 1
    باور کن ما باید در یک اقدام یک جانبه به اعراب حمله کنیم و بیت الله الحرام رو از دست کفار خارج کنیم نبرد مکه نزدیک است
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    7 0
    ما تروریستها و حامیانشان را از هر قماشی که باشند نابود خواهیم کرد چه دولتی چه داعشی
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    6 1
    توی این چهار مورد شاید جالب ترینش مور چهارم باشه. اینکه میگه کشورهای عربی و ایران باید مستقیما با هم صحبت کنند نه اینکه کشوری به نمایندگی از اونها وارد مذاکره بشه. این دقیقا چیزیه که اعراب از انجامش عاجز هستند و بدون حضور امریکا و غرب اجازه ی مذاکره با ایران رو ندارند. به نظر میاد این شرط چهارم در اصل خطاب به خود اعراب هست.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    4 2
    ببینید اسهال طلبان با کشور و حیثیت و آبروی ایران چیکار کردند که یک کشور زیقی بیاد برای ما شرط تعیین کنه. محمود کجایی دقیقا کجایی
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
    1 1
    آخه این شیوخ شبه جزایر حاشیه خلیج فار مگر قدوقواره شون به این نوع بیانیه ها میخوره. اینها به مرحله ورشکستگی کامل رسیده اند وتا مادامی که از استکبار وامریکا اعلام برائت نکنندو دست از یاوه گویی علیه جمهوری اسلامی برندارند هیچ مذاکره ای با آنها نباید صورت پذیرد
  • قاسم هامون نورد US ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
    0 0
    سرزمینی بی هویت،چندتا قبیله که تا دیروز سوار بر شتر با هم در ستیز بودند حالا از سر مستی پول نفت،نمیدانند چه کنند. از سرندانی رو آوردند به کشتن هم کیشان و هم مذهبان خود و ایجاد زرق و برق. کشوری که محل همه ی امورات(جاسوسان،شرکتهای چند ملیتی و صهیونیستها)است، بجز کشورداری. بیچارها فقط کافته یک موشک درست و حسابی در مرکز شهرتان منفجر شود.اونموقع علاوه بر فرار شرکتهای اروپایی و آمریکایی و اسرائیلی، باید خسارت چندصد میلیارد دلاری به این شرکتها پرداخت کنید. چیه؟!!!!!بعد از سرنگونی پهباد و عدم مداخله جنگ طلبی آمریکا و متحدانشان، کک تو دشداشتان افتاده و درصد دوستی و رابطه با ایران برآمدین؟!!!!! خواسته هم دارید؟!!!!! دست از این همه نادانی بردارید.
  • حبیبی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    0 0
    امارات عددی نیست که قدقد میکنه...امارات کشوری ضعیف و آسیب پذیری هست و الان از ترس محو شدن از صفحه تاریخ به تکاپو و برگشت به سمت ایران قدرتمند شده زنده و پاینده باد سپاه مقتدر پاسداران خار چشم وطن فروش های داخلی و خارجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس